Archeologie hoeft niet alleen bij de geschiedenisles aan bod te komen, ook bij andere vakken zijn vaak goede aanknopingspunten te vinden. Archeologie maakt immers gebruik van allerlei disciplines. Zo onderzoeken archeologen ook botmateriaal, de opbouw van de bodem, flora en fauna, en komt er heel wat meetkunde te pas bij het uitzetten van de werkputten en het intekenen van vondsten volgens een landelijk coördinatensysteem.
Hieronder staan verkort weergegeven de kerndoelen in het basisonderwijs en in het voortgezet onderwijs die betrekking hebben op archeologie en/of op het gebruik van Archeos in de klas.
48. Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken.
51. De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
52. De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten […].
53. De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis […].
56. De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
37. De leerling leert een kader van tien tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen. De leerling leert hierbij over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: tijd van jagers en boeren (prehistorie tot 3000 voor Chr.); tijd van Grieken en Romeinen (3000 voor Chr.-500 na Chr.); tijd van monniken en ridders (500-1000); tijd van steden en staten (1000-1500) […].
40. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoord te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken.
De meest voor de hand liggende keuze is om aan archeologie aandacht te besteden binnen de geschiedenisles. Archeologie biedt door zijn multidisciplinaire karakter echter ook aanknopingspunten bij andere vakken. Hieronder vindt u enkele mogelijke archeologische thema’s die in andere schoolvakken aan de orde kunnen komen.